nuffnang

15 Feb 2012

Suntikan Berkurangan, Perlindungan Setanding

Ibu bapa boleh memilih vaksin kombinasi untuk mengurangkan suntikan yang diberi kepada
anak mereka dengan tahap perlindungan yang setanding terhadap penyakit.

Oleh Datuk Dr Zulkifli Ismail, Pakar Perunding Pediatrik.

Tahukah anda bahawa berdasarkan Jadual Imunisasi Kebangsaan, si manja anda akan menerima sejumlah 16 dos vaksin apabila dia mencecah usia dua tahun? Dan sebahagian besar daripada dos akan diberikan melalui suntikan!

Vaksin kombinasi menggabungkan dua atau lebih vaksin dalam satu suntikan. Vaksin ini dapat mencegah beberapa penyakit sekaligus dengan bilangan suntikan yang berkurangan berbanding jika vaksin diberikan secara berasingan. Dengan adanya vaksin kombinasi, pelbagai masalah kini turut dapat dikurangkan.

Vaksin kombinasi bukanlah sesuatu yang baru. Ia telah lama digunakan di Malaysia. Daripada semua vaksin wajib di bawah Program Imunisasi Malaysia, enam diberi secara kombinasi. Terdapat vaksin 2-dalam-1 (bivalen), 4-dalam-1 (tetravalen) dan5-dalam-1 (pentavalen) yang boleh didapati hari ini.

Vaksin terbaru ialah heksavalen atau vaksin 6-dalam-1 yang melindungi daripada bakteria tetanus, difteria, pertusis, hepatitis B, poliovirus and Haemophilus Influenzae jenis b, semuanya dalam satu suntikan.
Terkini

Vaksin Polio
Selaras dengan trend global semasa dalam pencegahan polio, vaksin kombinasi baru ini menggabungkan vaksin polio yang tidak diaktifkan (IPV) yang diberi menerusi suntikan.

Sebabnya:

  1. Vaksin polio oral (OPV) yang lama mungkin mencetus tindak balas imunologi yang sama seperti pendedahan semula jadi kepada virus polio. Virus ini boleh menyebabkan seseorang itu lumpuh.
  2. OPV akan dikeluarkan daripada program imunisasi kebangsaan kerana negara kita merupakan antara negara di mana polio liar telah dibasmi sepenuhnya.
  3. IPV tidak mempunyai kesan sampingan serius.
  4. IPV boleh digunakan oleh orang yang mempunyai sistem imun terjejas, penyakit autoimun, ketumbuhan malignan dan pemindahan organ.

Vaksin Pertusis
Vaksin baru Kementerian Kesihatan juga menggabungkan vaksin pertusis aselular (aP) dan bukannya komponen pertusis sel penuh (wP).

Sebabnya:

  1. Jenis aselular mengandung kurang antigen dan menyebabkan kesan sampingan yang berkurangan.
  2. Kedua-duanya mempunyai tahap keberkesanan yang serupa.

Selamat & Terjamin
Vaksin kombinasi adalah selamat dan berkesan seperti vaksin penyakit tunggal individu. Banyak faktor perlu dipertimbangkan sebelum vaksin boleh digabungkan, termasuk tiada interaksi memudaratkan di kalangan komponen vaksin, satu komponen tidak harus menjejaskan yang lain, adjuvan yang digunakan hendaklah menjamin kestabilan semua komponen dan tidak bertindak balas dengan vaksin, dan kombinasi tidak harus memberi lebih kesan sampingan berbanding vaksin komponen individu. Ibu bapa tidak harus bimbang tentang pemberian berbilang vaksin pada masa yang sama, kerana sel imun kanak-kanak didapati boleh menerima jumlah antigen beberapa kali lebih tinggi daripada yang didapati dalam vaksin antigen.

Berbincanglah dengan doktor anda jika anda berminat mengurangkan jumlah suntikan yang diberi kepada si manja anda, sambil memberinya perlindungan maksimum.

No comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)