nuffnang

15 Feb 2012

Perlindungan Untuk Hidup

Vaksin cara terbaik melindungi anak daripada jangkitan dan penyakit yang boleh membawa maut.

– Prof Dr Zulkifli Ismail, Consultant Paediatrician

Sebelum zaman perubatan moden, wabak penyakit sentiasa berlaku dan sering mengakibatkan maut. Manusia hidup dalam keadaan kotor di mana kuman mudah merebak. Tiada sesiapa yang tahu mencegah, mahupun mengubati penyakit tersebut.

Hari ini, kita beruntung kerana ada vaksin, iaitu penemuan saintifik yang telah menyelamatkan berjuta-juta nyawa. Namun, sebilangan ibu bapa menaruh syak dan kecurigaan, dan akibatnya anak mereka yang terpaksa menggadai nyawa.

PERTAHANAN MENENTANG PENYAKIT

Badan anak direkabentuk untuk menghasilkan sel dan antibodi yang mampu melawan virus dan bakteria. Serangan virus atau bakteria akan menyebabkan pembentukan ‘ingatan’ pertahanan yang rumit yang memberi si anak kemampuan untuk melawan serangan daripada kuman yang sama pada masa hadapan.

Walau bagaimanapun, ada beberapa jenis kuman yang badan tidak boleh melawan tanpa bantuan vaksin. Kuman ini termasuk bacteria yang menyebabkan tuberkulosis (TB), difteria, batuk kokol, tetanus dan meningitis, dan juga virus yang menyebabkan hepatitis, polio, demam campak, beguk, rubella dan cacar air.

Tanpa vaksin, kuman tersebut boleh merosakkan badan si anak dan menyebabkan kecacatan atau maut.

PASTIKAN ANAK DAPAT VAKSIN

Kini ada enam jenis vaksin yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia bagi melindungi anak daripada jangkitan dan penyakit yang sering berlaku.

Si anak akan terima vaksin pertama setelah dilahirkan, dan sepatutnya terus menerima semua dos vaksin mengikuti jadualmasa yang disyorkan (rujuk kepada jadual).

Selain daripada vaksin wajib, vaksin pilihan juga ada untuk perlindungan daripada penyakit-penyakit lain seperti cacar air, Hepatitis A dan Japanese Encephalitis (JE).

Mengapa Tidak?

Ada sebilangan ibu bapa yang tidak membawa anak untuk menerima vaksin. Ada yang berpegang kepada anggapan salah, dan ada juga yang memberi alasan. Persatuan Pediatrik Malaysia (MPA) mengkaji beberapa daripada sebab yang sering dikatakan oleh ibu bapa.

Sebab #1: “Penyakit-penyakit itu tidak muncul lagi.”
Kenyataan: Bakteria dan virus telah hidup bersama manusia semenjak zaman dahulu lagi. Sesetengah kuman yang hidup dalam keadaan kotor masih wujud di Malaysia. Anak anda masih menghadapi risiko dijangkiti penyakit berjangkit daripada orang lain dan persekitarannya.

Sebab #2: “Vaksin tidak selamat.”
Kenyataan: Kes-kes kesan buruk berkaitan dengan vaksin jarang sekali berlaku. Vaksin mungkin menyebabkan reaksi sederhana atau kesan sampingan kepada sebilangan kanak-kanak. Namun begitu, jangkitan boleh membawa akibat yang lebih merbahaya kepada anak, tambahannya pula mahal untuk diubati. Kebaikan vaksin berkali ganda melebihi risiko dan kesusahan sementara yang mungkin timbul.

Sebab #3: “Kenapa perlu vaksin? Doktor boleh beri rawatan.”
Kenyataan: Pada waktu ini, tiada rawatan berkesan atau khusus bagi kebanyakan penyakit. Tiada ubat yang berjaya melawan penyakit yang disebabkan oleh virus. Apabila kerumitan berlaku, tidak banyak dapat dibuat kecuali memberi si anak rawatan sokongan yang mungkin menyusahkan dan mahal. Ubat antibiotik dapat melawan jangkitan bakteria, tetapi perlu diberi berpanjangan. Adakalanya, rawatan tidak dapat mengelakkan kerumitan serius (seperti kerosakan jantung atau otak, atau kelumpuhan otot) daripada berlaku. Ataupun rawatan mungkin terlambat.

Sebab #4: “Anak saya kerap ada selsema.”

Kenyataan: Selsema tanpa demam atau gejala lain tidak menjadi masalah untuk anak diberi suntikan vaksin. Jika anak demam, maka lebih baik jika imunisasinya ditangguh. Vaksin polio oral juga patut ditangguhkan jika anak ada cirit-birit.

Sebab #5: “Saya tidak ada masa!”

Kenyataan: Apa yang diperlukan hanyalah satu lawatan ke klinik/hospital setiap bulan atau setiap dua bulan. Majikan dan rakan sekerja pasti faham jika anda perlu mengambil waktu cuti. Nyawa anak bukan untuk

No comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)