nuffnang

19 Apr 2012

Kaedah Promosi Di Facebook



Fakta penting bahwa lebih dari 500 juta penduduk diseluruh dunia menggunakan facebook dimana angka ini dianggarkan akan meningkat setiap hari.Jadi x hairanlah jika ada yg menggunakan kelebihan ini utk menghasilkan duit dimana ianya adalah cara yg lebih mudah dan x perlu melibatkan kos yg banyak...Tetapi!!...


1)Berapa ramaikah yg mampu melakukan kaedah promosi dgn cara yg betul?.
2)Berapa hasil jualan yg mampu djana pada setiap bulan?.
3)Berapa kali promosi yg selalu dlakukan setiap hari?.
4)Siapa target kita dalam melakukan pemasaran?.

Dan kita seringkali mendengar perkataan,"No selling no money!"..dan saya rasa ini adalah benar,bagaimana pula dgn fikiran Anda??Tapi sejauh mana kita boleh mengetahui mengapa orng perlu ada akaun FB,Cuba kita fikirkan sejenak
kenapa ramai orang yg buka facebook setiap hari,??..

1)Adakah untuk melihat iklan dan membeli semua produk anda?
2)Adakah kerana utk melakukan perniagaan dan sewaktu dengannya..
3)Adakah mereka ingin mencari musuh(Khas utk org yg hilang akal jew);p
3)Dan bla,bla,bla!!!....yg langsung tiada kaitan dgn mereka...

Jadi apakah sebab utama mereka buka facebook?..

1)Utk update status dgn meluahkan perasaan mereka sambil berkongsi kepada rakan2..
2)Utk mencari jodoh dan sewaktu dgnnya..
3)Menambah kenalan baru atau mencari rakan2 lama..
4)Mengisi masa lapang dan memberi komen kpd status rakan2 di facebook..
5)Mencari saudara mara yg sekian lama menghilang..

Teknik soft-selling di facebook..
Teknik soft selling adalah beberapa contoh yg baik dalam melakukan peromosi dan secara amnya ia adalah satu teknik lembut dangan menggunakan sedikit kemahiran utk menarik perhatian prospek utk membeli produk yg kita peromosikan.Dibawah adalah contoh beberapa kaedah yg sering dgunakan melalui pemasaran facebook..

1.Status

Kongsikan status anda diFB yaitu menyatakan apa yg dfikirkan dgan status terkini dmana kita boleh meningkatkan minat rakan-rakan dlm bentuk perbincangan atau persoalan...
Pastikan ayat yg dgunakan tidak nampak seperti menjual sesuatu dan menggunakan kelebihan "call 2 action"..cthnya..

-klik like jika nk tahu.
-Tinggalkan komen anda jika nak tahu rahsianya.
-klik like dan PM saya segera sebelum terlambat.
-Dan bermacam-macam ayat yg bleh dgunakan dan bergantung kepada kreativiti ayat yg anda nak gunakan..

2.Kaedah Tag.
Ada 2 cara yg biasa dgunakan,..

1)Tag nama rakan melalui status dan di setiap komen2 yg dlakukan..
2)Tag bergambar dimana anda boleh tag nama rakan2 anda melalui Facebook..

Kaedah ini seringkali digunakan oleh rakan2 melalui facebook utk tujuan hiburan @ sebaliknya,dan katakanlah jika anda mempunyai produk sendiri,maka anda kenalah mempunyai gambar produk sendiri contohnya seperti baju kurung,topi,sabun dan sebagainya,letakkan sedikit maklumat mengenai gambar tu dan taglah rakan2 diFacebook.Ini adalah bagi tujuan pemberitahuan mengenai produk anda sendiri.Paling bagus jika anda mengenakan tag tu tidak lebih dari 15 orang dalam sehari,agar anda nanti xlah dkecam sbg mengganggu privasi orang lain,dan nampak sangat anda kelihatan desperate dalam melakukan jualan...

Kaedah ini amat memenatkan dan mengambil sedikit dari masa anda sendiri dsamping memilih rakan yg akan menjadi sasaran jualan produk anda agar anda dapat mencari sasaran dgn lebih baik dan teliti sikit,jika tidak kena pada tempatnya tentu saja anda akan menjadi mangsa maki hamun dari rakan difacebook 2,maklumlah bahwa bukan semua senang bila melihat kita senang...huhuhuhuhuhu!!..

P/S;kaedah ni amat bagus cuma pastikan buang taq rakan2 tu dalam tempoh 2-3 hari dan gantikan dgn tag rakan2 yg lain,dan jika boleh pelbagaikan produk anda sendiri agar ia sentiasa nampak segar dan baru..

3.Event Di Facebook.

Anjurkan acara melalui event difacebook dan jemput seberapa ramai rakan utk hadir ke acara yg ingin dlangsungkan.Kaedah ini amat sesuai jika anda mempunyai kedai sendiri atau jika tidak pun anda juga menyediakan perkhidmatan penghantaran produk saja.Ia juga sesuai jika anda menjadi orang tengah @ menjadi agen affiliate dgn memasarkan atau memperkenalkan produk org lain.Hantarkan mesej peribadi kepada semua rakan dan pilihlah masa yg sesuai jika hendak melakukan event.

4.Kaedah Chat.

Cara ini hanya dilakukan jika anda melakukan chat atau perbincangan dengan rakan2 dan group tertentu difacebook,gunakan juga kaedah pengolahan ayat dimana ia jugak boleh menimbulkan minat mreka utk membeli produk anda,jgn sesekali menyampuk dalam perbincangan rakan lain dan tunggu masa yg sesuai dan x perlulah terburu2,kerana target anda hanya mereka yg berminat saja.Jangan memaksa seseorang jika x hendakkan produk anda,Takut sekiranya nanti anda jgk yg akan dikecam sebagai orang yg tak tahu bertimbang rasa dan mengganggu privasi orang lain....maka sudah tentulah anda nt akan keluarkan dari Gruop rakan 2 kerena menimbulkan ketidakselesaan org lain...Haru biru plak jadinya nt erkk!!...hahahaha!!...;P

5.Group Perniagaan Di Facebook

Ini adalah satu kaedah paling sesuai kerana anda hanya melakukan iklan didalam Group Perniagaan saja walaupun anda sendiri terpaksa bersaing dengan peniaga2 lain.lakukan pengiklanan dan bersaing secara sihat tanpa menganggu ahli2 lain.Anda mempunyai byk kebebasan dlm memasarkan produk anda sendiri,tetapi Anda juga kenalah mengikut peraturan2 yg dsediakan pihak admin dlm sesetengah Group bagi mengelakkan anda dibanned keluar dari group tersebut.Cari dan binalah ayat2 yg sesuai bila melakukan pengiklanan utk menimbulkan minat kepada pembeli.sentisa menukar ayt2 anda mengikut jenis produk yg akan anda pasarkan tadi.

6.Bina Fanfage..

Bina fanpage dmana sekarang ianya semakin semakin popular dan x kurang hebatnya berbanding facebook,cume bezanya fungsi fanfage ni lebih kemas dan teratur dari segi penggunaannya.Kaitkan sesuatu dgn perniaagan anda sendiri,dan dapatkan pengikut melalui teman2 di FB,twitter,saudara mara dan cara paling mudah dgn melakukan FB ads.Kelebihannya anda juga boleh menawarkan pelbagai jenis produk tidak kiralah jika ia bersifat digital atau fizikal..

Diatas adalah sebahagian besar dari cara memperomosikan sesuatu produk dan walaupun masih ada lagi kaedah lain yg dah sememangnya kita dah ketahui atau pun dianggap lapuk oleh sesetengah pihak tapi,ia sentiasa dlakukan dari masa ke semasa kerana semakin ramai usahawan kecil-kecilan diluar sana,mengambil kesempatan menggunakan flatform media sosial ni sebagai tempat mencari sumber rezeki,!!.

''Pengalaman kerana gagal dalam sesuatu itu adalah guru terbaik utk diri kita,dan melaluinya juga kita boleh belajar mengenal pasti dimana kelemahan dan kesilapan kita''.Jika Anda berminat utk memberi komen maka dialu-alukan,lebih2 lagi jika ia berunsur utk membina,...PEACE!!



SESIAPA YANG INGIN MENGUBAH NASIB & INGIN MENERIMA KOMISEN TIAP2 MINGGU IKUT ARAHAN DI BAWAH Ni k...

cara2 nak join senang je ikut arahan kat bawah ni:
klik link saya :http://iluvurl.com/eeja
atau pun ni http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=eeja
http://mamaeeja.blogspot.com/
bahagian bawah sekali isi nama & email pastu terus g cek email :)

p/s tulis reference no semua dan kat ruangan anda mengetahui kelab jutawan dari siapa tulis nama HASLIZAWATI ABU HASSAN pastu submit :)

No comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)