nuffnang

15 Feb 2012

Imunisasi – Menghentikan Penularan Penyakit

Mencegah penyakit sebelum ia menjadi wabak!

Oleh Datuk Dr Zulkifli Ismail, Pakar Perunding Pediatrik & Kardiologi, Dato’ Dr Musa Mohd. Nordin, Pakar Perunding Pediatrik & Neonatologi

Sebagai ibu bapa, kita tidak mahu melihat anak kita jatuh sakit, walaupun kesakitan ringan. Bayangkan jika kita berupaya melindungi mereka daripada antara penyakit paling berbahaya di dunia? Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, imunisasi memainkan peranan penting mencegah penyakit, memastikan anak anda menjalani kehidupan yang selamat, sihat dan ceria pada zaman kanak-kanak.

Immunisations – Stopping Disease Outbreaks

Pada 1950-an, seramai 20,000 rakyat Amerika menghidap polio setiap tahun. Setelah vaksin polio diperkenalkan, kes polio tidak dilaporkan. Difteria, salah satu penyakit zaman kanak-kanak berbahaya sehingga 1920-an, telah menyebabkan lebih 10,000 kematian setiap tahun. Selepas imunisasi dimulakan pada 1930-an dan 40-an, penyakit mula lenyap sehinggalah ke hari ini. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengunjurkan bahawa sehingga 552,000 penyakit berkaitan cirit-birit, rotavirus gastroenteritis (338,000) dan pneumokokus (841,000) boleh dicegah menerusi imunisasi. Penyakit cacar telah dibasmikan melalui imunisasi seluruh dunia.

Mengurangkan Risiko Pada Zaman Kanak-Kanak

Kerajaan Malaysia telah memperkenalkan Program Imunisasi Kebangsaan pada awal 1950an dan Program Imunisasi Perluasan pada 1989. Kes penyakit yang boleh dicegah vaksin telah berkurangan dengan ketara sejak program diperkenalkan. Dari 1979 hingga 2007, kes difteria yang dilaporkan telah berkurangan dari 250 ke 2, tetanus dari 76 ke 14, demam campak dari 5,463 ke 1,206, dan polio dari 39 ke sifar. Untuk memastikan kejayaan berterusan, ibu bapa perlu mengambil langkah yang sewajarnya untuk mengikut jadual dengan teliti.

Vaccines Schedule

Prevention is Better

Penyakit yang diterangkan di atas adalah antara beberapa penyakit yang boleh dicegah menerusi imunisasi. Dalam soal menjaga kesihatan, mencegah sudah tentu lebih baik daripada mengubat. Vaksin bukan sahaja membantu mencegah penyakit, tetapi juga memainkan peranan mengawal banyak penyakit berjangkit yang dulu berleluasa di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)