nuffnang

30 Sept 2011

Ujian dan pemeriksaan bayi baru lahir Ditulis untuk BabyCenter Malaysia


Beberapa jam berikutan kelahirannya, bayi anda akan menjalani beberapa ujian dan pemeriksaan untuk memastikan yang dia sihat dan sejahtera. Mengetahui apa yang diselidik oleh doktor akan menenangkan fikiran anda dan memberi anda peluang untuk bertanya apa jua soalan yang ada.

Apakah ujian yang akan dijalani bayi saya?

Bayi anda akan menjalani beberapa penelitian dan pemeriksaan dalam beberapa jam dia memulakan hidupnya. Yang pertama ialah Apgar, yang diberikan seminit selepas kelahiran, kemudian lima minit selepas itu. Ujian ini meneliti samada bayi anda mempunyai sebarang masalah mendesak yang memerlukan sokongan medikal. Kebanyakan bayi adalah sihat, atau hanya perlu diperhatikan untuk sekejap masa. Apabila intervensi diperlukan, selalunya ia hanya melibatkan pemberian oksigen atau pembersihan saluran udara untuk membantu anak kecil anda itu bernafas.

Tak lama kemudian, doktor anda akan menimbang bayi anda dan mengukur lilitan kepalanya. Ukuran-ukuran ini akan dimasukkan kemudiannya ke dalam buku rekod imunisasi. Ini akan membenarkan anda mengikuti kemajuannya semasa dia membesar.

Dalam beberapa kes, ujian 'Guthrie', atau cucuk tumit dijalankan sebelum bayi anda berusia satu minggu. Dalam ujian ini, sedikit darah diambil dari tumit bayi anda dan diuji untuk defisiensi enzim (fenilketonuria) dan defisiensi tiroid dan fibrosis sista. Masalah-masalah ini juga dikenali sebagai Cacat Metabolisme Bawaan. Bayi anda mungkin menangis sedikit apabila diambil darah tetapi dia akan bertenang kembali dengan pantas. Oleh sebab semua masalah ini jarang berlaku bagi orang Asia, ujian ini tidak diberikan secara rutin bagi orang Malaysia (pakar pediatrik anda akan menjalankan ujian ini jika slah seorang ibubapa berketurunan Eropah).

Pemeriksaan penuh bagi bayi baru lahir dijalankan antara empat dan 48 jam selepas kelahiran. Ini memberikan bayi anda masa untuk menyesuaikan diri kepada dunia luar di samping membolehkan perhatian medikal segera diberikan sekiranya sesuatu masalah, yang sebenarnya jarang berlaku, dikesan.

Siapa yang menjalankan pemeriksaan bayi baru lahir?

Bayi anda akan diperiksa di nurseri hospital oleh pakar pediatrik atau bidan yang mempunyai latihan lanjutan. Anda boleh hadir atau sebaliknya bagi pemeriksaan ini. Pemeriksa akan menanya soalan tentang sejarah medikal keluarga anda dan adalah wajar diberitahu tentang sebarang masalah kanak-kanak yang terdapat dalam keluarga anda.

Apakah yang terlibat dalam pemeriksaan ini?

Pemeriksaan ini akan meneliti bayi anda dari kepala ke hujung jari kaki untuk menentukan sebarang masalah atau kondisi. Ini meliputi:

Kepala
Pemeriksa akan melihat bentuk kepala bayi anda. Kepala yang penyet atau 'teracu', disebabkan bayi tersepit semasa perjalanannya melalui kanal lahir, adalah ciri biasa bagi bayi baru lahir. Ini akan kembali sempurna dalam 48 jam. Sebabnya tulang-tulang di kepala bayi anda boleh membentuk sebegini disebabkan tompok-tompok lembut antaranya, iaitu sutur dan fontanel. Semua ini akan diteliti oleh pakar pediatrik anda. Jarang sekali terdapat masalah, tetapi, jika ada, anda akan diberikan informasi tentangnya. Jika kelahiran anda ada memerlukan bantuan (ventouse atau forsep) terdapat risiko kecil bayi anda mendapat lembam dan calar/atau cephalhaematoma (lembam di tulang tengkorak). Ini akan pulih dengan sendirinya.

Telinga dan mata
Doktor akan meneliti mata bayi anda untuk mengetahui sebarang masalah yang ketara. Semasa pemeriksaan medikal, cahaya dari oftalmoskop akan dipancarkan ke arah mata bayi anda untuk mengesan refleks merah. Ini sama seperti mata merah dari fotografi menggunakan lampu. Kehadiran refleks merah menunjukkan tiadanya katarak.

Setengah hospital akan memberikan bayi anda ujian pendengaran sebelum anda meninggalkan hospital.

Mulut
Doktor anda akan memasukkan satu jari ke dalam mulut bayi anda untuk memeriksa yang lelangit (atau bumbung mulut) adalah sempurna. Belah di lelangit: lelangit rekah: akan memerlukan pembedahan dan mungkin membuatkan penyusuan lebih susah. Dia juga akan memeriksa lidah bayi anda untuk melihat kehadiran lidah terikat, satu kondisi di mana lidah merapat ke lantai mulut lebih dari biasa, dan menghadkan pergerakan.

Jantung
Pemeriksa akan mendengar jantung bayi anda dengan stetoskop untuk mengetepikan bunyian tambahan atau desiran jantung. Ini ada berlaku pada hari-hari pertama apabila pola peredaran bayi anda melalui perubahan yang besar semasa dilahirkan. Semasa dalam rahim, kedua-dua belah jantung berdenyut serentak. Apabila bayi anda mengambil nafas pertamanya, kedua-dua belah mula berfungsi secara berasingan. Di peringkat ini, jantung bayi sedang giat bekerja dan boleh menjadi bengkak tetapi akan pulih semula dalam satu tempoh masa. Desiran jantung mungkin memerlukan pendapat kedua dan siasatan lanjutan atau diperiksa semasa pemeriksaan akan datang tetapi mungkin juga hilang dengan sendiri. Ujian lanjut untuk kondisi jantung ialah bagi mencari kehadiran nadi di groin bayi (nadi femur).

Paru-paru
Pola pernafasan bayi akan diperhatikan dan paru-parunya didengari dengan stetoskop. Pemeriksa akan mendengarkan kemasukan udara yang jelas dan sama rata ke dalam kedua-dua paru-paru.

Genital
Genital bayi anda mungkin kelihatan bengkak disebabkan hormon ibu yang didedahkan kepadanya sebelum dilahirkan. Hormon yang sama mungkin juga menyebabkan bayi anda mengalami payudara bengkak, tak kira jantinanya dan bagi bayi perempuan mendapat lelehan vagina yang jernih, putih dan berdarah sedikit semasa minggu-minggu pertama. Bagi lelaki, skrotum diperiksa untuk testis tak turun dan penisnya akan diperiksa untuk memastikan pembukaannya terdapat di hujung penis bukan di sebelah bawah. Pemeriksa akan memeriksa anus bayi anda untuk memastikan ianya normal dan mungkin akan bertanya jika bayi sudah mengeluarkan air kencing dan mekonium.

Kulit
Kulit bayi anda akan diperiksa untuk tanda-tanda lahir. Ini termasuk tanda 'stork' (tanda kemerahan atau berbentuk V ungu di belakang leher); tanda strawberi (tompok merah membonjol) dan tompok Mongolia (tompok pigmen gelap kebiruan, selalunya di bahagian punggung).

Tangan dan kaki
Lengan, tangan dan kaki akan diperiksa. Jari tangan dan kaki dibilang untuk memastikan semuanya ada dan untuk memeriksa samada jari bertaut. Tapak tangannya akan diperiksa untuk dua lipatan. Satu lipatan tapak tangan jarang berlaku. Ini kadangkala dihubungkan dengan sindrom Down tetapi jika bayi anda terjejas, lain-lain tanda juga akan hadir.

Pemeriksa akan memerhatikan posisi berehat kaki dan pergelangan kaki untuk mengesan talipes, atau kaki tombol, yang mana bahagian depan kaki melegkok ke dalam dan ke bawah. Banyak kes talipes telahpun dikesan secara pranatal semasa skan ultrasound.

Spina
Spina bayi anda akan diperiksa bagi meneliti kelurusan. Adalah perkara biasa jika bayi anda mempunyai lekuk di tulang sakral di hujung spina diberi nama sacral dimple. Dalam banyak kes ini tidak menjadi masalah. Kadangkala, sacral dimple yang jauh ke dalam adalah petanda sesuatu masalah di bahagian bawah spina korda. Ini boleh menjejaskan fungsi saraf di tempat itu, jadi jika bayi anda mempunyai sacral dimple.yang dalam dia akan diperiksa untuk lain simptom seperti lemah kaki, kaki sejuk dan kebiruan dan inkontinens urinari.

Pinggul
Pinggul atau punggung bayi anda akan dimanipulasikan untuk memeriksa kestabilan sendi. Pergerakan ini melibatkan kaki dibuka luas, kemudian dibengkok dan diluruskan beberapa kali. Jika pemeriksa mengesan sebarang ketidakstabilan, atau masalah pinggul berbunyi klik, siasatan lanjut akan dijalankan.

Refleks
Bayi baru lahir anda mempunyai beberapa refleks seperti menghisap, mengakar dan mencengkam. Yang paling biasa diuji semasa pemeriksaan ialah refleks Moro. Refleks ini diperolehi dengan membiarkan kepala bayi anda jatuh dengan perlahan dan selamat sejarak kecil. Bayi anda akan respon dengan melemparkan kedua tangannya dengan luas dan cepat, jari terbuka dan kaki diregangkan. Dia juga mungkin menangis sedikit.

Apakah yang akan berlaku seterusnya?

Jika doktor atau bidan yang memeriksa bayi anda mempunyai sebarang kesangsian, dia mungkin memutuskan bahawa adalah baik diadakan ujian dan siasatan lanjut, tetapi ini hanya sebagai langkah beringat-ingat. Kebanyakan bayi akan lulus pemeriksaan baru lahir dengan cemerlang dan di mana terdapat masalah, selalunya semua itu akan membetul dengan sendiri tanpa sebarang rawatan.

Jika semuanya baik, ujian saringan seterusnya adalah dengan doktor anda pada usia empat minggu. Namun begitu, jika anda mempunyai sebarang kebimbangan sebelum itu, anda harus memberitahu doktor anda seberapa cepat yang mungkin.

No comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)