nuffnang

29 Feb 2012

‘Pinjam’ Bapa Hanya Untuk Bahagikan Harta


‘Pinjam’ Bapa Hanya Untuk Bahagikan Harta

Seorang warga emas yang berusia 75 tahun hanya ‘dipinjam’ oleh lima orang anaknya dari sebuah rumah penjagaan dan kebajikan orang-orang tua di Johor kerana ingin menyelesaikan urusan pembahagian harta pusaka yang dimiliki oleh warga emas itu.

Lelaki tua yang biasa dipanggil dengan nama Wak telah lama ditinggalkan oleh anak-anaknya di Pusat Penjagaan Warga Emas Nur Ehsan, Kempas, dan berada di bawah penjagaan Pengurus pusat kebajikan, Norijah Bidin.

Pun begitu, ketika pertengahan bulan lalu, anak-anak kepada Wak datang ke pusat penjagaan itu dan berjumpa dengan Norijah meluahkan hasrat untuk mengambil bapa mereka semula.

Malah, kelima-lima anak Wak itu menyatakan mereka sudah insaf dan ingin menjaga dan merawat Wak sendiri.

Selain itu, mereka berjanji kepada Norijah untuk menjaga Wak dengan baik dan teratur.

Tetapi, ‘kebahagian’ dan janji yang ditaburkan itu sebenarnya adalah plasu semata-mata apabila Wak ‘dipulangkan’ semula ke pusat penjagaan itu beberapa jam selepas mereka mengambil warga emas itu.

“Saya terkejut apabila kerana selepas beberapa jam, mereka datang dan menyerahkan semula Wak kepada kami untuk dijaga.

“Apabila ditanya, kelima-lima mereka memberi alasan konon kehadiran bapa mereka mencetuskan pelbagai masalah dalam keluarga,” kata Norijah.

Tatkala membaca kisah diri Wak, tak dapat penulis gambarkan kesedihan dan kekecewaan terhadap anak-anak warga emas ini yang lebih mementingkan harta dari diri bapa mereka sendiri hingga sanggup ‘membuang’ jauh seorang insan yang mempunyai pertalian darah dengan mereka.

Terlalu kejam bukan?

Islam meletakkan ibu bapa pada tempat yang tinggi dari segi kedudukannya dan seseorang itu wajib mentaati kedua ibu dan bapanya selagi ketaatan tersebut tidak bertentangan dengan Syariat Allah SWT.

Kita diperintahkan oleh Allah SWT untuk berbuat baik kepada keduanya, bercakap dengan lemah-lembut dan sopan-santun, juga dilarang mengucapkan perkataan yang dapat mengguris hati mereka walaupun sekadar mengucapkan “ah“.

Di samping itu, hendaklah kita sentiasa mendoakan kebaikan sama ada ketika kedua-duanya masih hidup atau telah meninggal dunia.

Perintah berbuat baik kepada kedua ibu bapa ini adalah kerana Allah SWT mahu kita menghargai pengorbanan mereka untuk memelihara dan membesarkan kita dengan penuh kasih-sayang.

Bahkan, Allah SWT meletakkan keterikatan keredaannya bersama keredaan ibu bapa. Seseorang itu tidak akan memperolehi keredaan Allah SWT, tanpa terlebih dahulu meraih keredaan kedua ibu bapanya.

“Keredaan Allah bergantung pada keredaan ibu bapa, dan kemurkaan Allah bergantung pada kemurkaan kedua-dua ibu bapa” – Riwayat Al-Hakim

Kalau dahulu Wak boleh berhempas pulas dan membanting tulang menjaga kelima-lima anaknya, kenapa tidak seorang dari anaknya sanggup menjaga dirinya?

Renungkanlah.

1 comment:

  1. My Name is Helen Morgan, Daripada United Kingdom. Saya ingin berkongsi testimoni saya dengan orang ramai tentang apa yang doktor ini dipanggil Dr okojie rohani baru sahaja lakukan untuk saya, orang ini baru sahaja dikembalikan suami Ex saya kalah kepada saya dengan ejaan yang besar, saya telah berkahwin dengan seorang lelaki yang dipanggil Morgan kami telah bersama-sama untuk masa yang panjang dan kita sayangi diri kita sendiri tetapi apabila saya tidak dapat memberi kanak-kanak selama 2 tahun dia meninggalkan saya dan memberitahu saya bahawa dia tidak boleh terus lagi maka saya kini mencari cara untuk mendapatkan kembali sehingga saya melihat seorang testimoni tentang perkara ini doktor yang sama di internet mengenai bagaimana dia telah sembuh penyakit begitu banyak dan membantu orang lain dengan masalah yang sama, maka anda tidak akan percaya ini apabila saya dihubungi lelaki ini ke atas masalah saya dia bersedia musim ini dan dua hari selepas dia diberitahu saya bahawa beliau melalui dengan ejaan yang bekerja suami saya hilang kembali dengan lebih cinta di matanya, dan selepas sebulan saya terlepas bulan saya dan pergi untuk ujian dan keputusan yang dinyatakan sedang hamil am gembira hari ini adalah seorang ibu kepada seorang bayi Boy , dia berkata, saya juga akan hamil lagi jika saya ingin mengucapkan terima kasih sekali lagi doktor yang hebat untuk apa yang anda telah lakukan untuk saya, jika anda berada di luar sana mencari mana-mana jampi atau penyembuhan:

    (1) Eja untuk perlindungan dari bahaya

    (2) untuk Eja sihir

    (3) Eja cinta seks yang sama

    (4) Eja untuk penyembuhan penyakit

    (5) Eja untuk halimunan

    (6) Eja untuk kekayaan dan kemasyhuran

    (7) Spell untuk mendapatkan pekerjaan yang baik

    (8) Eja cinta yang kuat dan hubungan

    (9) Eja untuk membawa kembali bekas anda

    (10) Eja untuk hamil

    Anda boleh menghubungi doktor yang hebat ini pada drokojiehealinghome@gmail.com e-mel dan mendapatkan semua masalah anda diselesaikan .....

    ReplyDelete

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)