nuffnang

15 Feb 2012

Perlindungan Lebih Baik, Suntikan Berkurangan

Vaksin gabungan memberi kesan yang sama dengan vaksin tunggal, dan mengurangkan kerumitan.

Oleh Datuk Dr Zulkifli Ismail, Pakar Perunding Pediatrik.

Kebanyakan kanak-kanak benci suntikan kerana ia menyakitkan dan membawa trauma kepada si manja yang masih kecil. Ia juga menimbulkan masalah kerana anda terpaksa berdepan dengan kerenah si manja yang menangis kerana ketakutan dan kesakitan.

Di bawah Program Imunisasi Malaysia, ia mengandungi bayi daripada sepuluh jenis penyakit dan sejumlah lapan suntikan (tidak termasuk suntikan penggalak) setelah mencapai usia satu tahun. Kealpaan ibu bapa yang menyebabkan si manja tidak menerima mana-mana satu daripada suntikan ini meninggikan risiko kepada kesihatannya, dan terdedah kepada penyakit yang boleh membawa maut. Dengan vaksin gabungan, bilangan suntikan dikurangkan dengan banyak.

Kementerian Kesihatan telah menggantikan vaksin oral polio hidup (OPV) dengan jenis suntikan tidak aktif (IPV), dan juga vaksin pertusis (batuk kokol sel penuh) dengan vaksin pertusis aselular. Semua ini diberikan dalam bentuk vaksin gabungan yang menambah baik Program Imunisasi Malaysia.

Apakah itu Vaksin Gabungan?
Vaksin gabungan menggabungkan dua atau lebih vaksin tunggal dalam satu suntikan. Cara praktikal ini melindungi kanak-kanak daripada banyak penyakit yang boleh dicegah, dalam masa seberapa singkat yang boleh dan mengurangkan masalah.

Mengapakah Saya Patut Beri Anak Saya Vaksin Gabungan?
Kanak-Kanak• Kurang suntikan.
• Kurang kesakitan, ketidakselesaan dan ketakutan.
• Memberikan perlindungan daripada pelbagai jenis penyakit.
Ibu Bapa• Kurang kunjungan ke klinik doktor (kurang mengambil cuti kerja).
• Kurang perbelanjaan keseluruhannya.
• Kurang masa menjaga kerenah anak selepas imunisasi.

Soalan Lazim Mengenai Vaksin Gabungan

Vaksin gabungan telah lama digunakan dalam Program Imunisasi Malaysia, tetapi ibu bapa masih tidak begitu pasti mengenai kaedah ini. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut.

Adakah vaksin gabungan berkesan?

Terdapat faktor untuk dipertimbangkan sebelum vaksin digabungkan, seperti tindak balas komponen vaksin terhadap satu sama lain dan kestabilan semua komponen dalam vaksin. Vaksin gabungan yang berjaya dihasilkan dan digunakan adalah selamat dan berkesan, serta mungkin lebih baik daripada vaksin tunggal untuk sejenis penyakit. Bukti menunjukkan vaksin gabungan mencetuskan tindak balas yang sama atau kurang di tempat suntikan diberikan serta seluruh badan bila dibandingkan dengan vaksin tunggal untuk satu jenis penyakit.

Bolehkah kanak-kanak tahan menerima dos antigen yang tinggi dalam satu suntikan vaksin gabungan?

Kebanyakan vaksin mengandungi satu bentuk antigen bahan dari bakteria atau virus yang menrangsang sistem imun individu, yang dilemahkan, yang akan mencetuskan tindak balas daripada sistem imun, tetapi tidak menyebabkan penyakit. Hasil kajian mendapati vaksin gabungan tidak terlalu membebankan kepada sistem imun kanak-kanak. Sistem imun mereka mampu mengendali lebih banyak kali ganda antigen berbanding dengan jumlah yang digunakan dalam vaksin gabungan.

Di mana saya boleh dapatkan vaksin gabungan?

Vaksin gabungan di bawah Program Imunisasi Malaysia boleh didapati di hospital atau klinik kerajaan dan swasta. Beberapa vaksin gabungan yang kini digunakan mengikut jadual ialah MMR (trivalen) dan DTaP-IPV-Hib (pentavalen). Vaksin gabungan tambahan (seperti tetravalen MMRV atau heksavalen DTaP-IPV-Hib- HepB) hanya didapati di pusat perubatan swasta. Vaksin heksavalen melindungi daripada difteria, tetanus (kancing gigi), pertusis (batuk kokol), Haemophilus influenzae b (menyebabkan meningitis), poliovirus dan hepatitis B dalam satu suntikan. Jika anda berminat untuk mendapatkan pelalian untuk anak anda menerusi vaksin gabungan ini, sila hubungi doktor anda.

Adakah vaksin gabungan lebih murah daripada vaksin individu?

Pada 1974, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melancarkan Program Lanjutan Pelalian (EPI) untuk membolehkan kanak-kanak berusia kurang satu tahun mendapat pelalian. Vaksin di bawah EPI adalah percuma di hospital kerajaan. Vaksin gabungan di bawah EPI Kebangsaan juga percuma di hospital kerajaan. Ibu bapa boleh memilih vaksin gabungan lain yang meliputi lebih banyak penyakit dengan kos tambahan di klinik swasta. Kombinasi ini termasuk vaksin MMRV dan DTP-Hep B-Hib-Polio. Ia tidak semestinya lebih murah tetapi menjimatkan masa ibu bapa dan mengurangkan suntikan dan kunjungan ke klinik doktor. Jika dikira secara keseluruhan, kosnya adalah kurang.

No comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)