nuffnang

4 Apr 2012

Probiotik- penguat sistem imun?



Berbilion –bilion bakteria probiotik membantu proses penghadaman di dalam sistem penghadaman anda. Keseimbangan di antara bakteria baik dan jahat amat penting di dalam usus kita.

Keseimbangan ini dipengaruhi oleh faktor-faktor:

  • Makanan.
  • Kesihatan diri.
  • Usia.
  • Status sistem imun(pertahanan badan).
  • Stress(tekanan ).
  • Ubat-ubatan yang diambil.

Ketidakseimbangan akan menyebabkan kanser kolon atau penyakit Irritable bowel syndrome.

Probiotik dan manfaatnya didalam usus

Sistem imun

Probiotik akan meningkatkan paras cytokines dan menambah baik sel-sel pemusnah semula jadi. Akibatnya ia akan memberi kesan positif terhadap imunoglobulin.

Usus kecil dan usus besar

Probiotik berperanan besar di dalam masalah kesihatan seperti cirit-birit disebabkan rotavirus di kalangan kanak-kanak, cirit-birit pengembara dan cirit-birit disebabkan antibiotik.
Dengan mengambil probiotik anda juga dapat mengawal kesan-kesan keradangan usus besar(Irritable bowel syndrome), kolitis dan hepatitis disebabkan alkohol.
Asid laktik berkeupayaan membaiki sistem pergerakan ususdan mengurangkan sembelit.

Alergi

Tindakbalas alergi seperti ekzema,astma dan hay fever dapat dikurangkan dengan rawatan probiotik. Kajian mendapati Probiotik mempunyai kesan baik pada mukosa dan ia akan mengurangkan reaksi alergi.

Intoleransi laktosa

Bakteria asid laktik berkeupayaan untuk menguraikan laktosa. Dengan ini simptom-simptom intoleransi laktosa dapat dikurangkan.

Kanser usus besar

Pengamalan probiotik dapat mengurangkan risiko kanser kolon(usus besar). Kajian menunjukkan probiotik dapat mengurangkan bilangan sel tumor.



No comments:

Post a Comment

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nera Af9 - Hatimu Milikku (lagu Baru)